Besök Grums kommuns twittersida
Besök Grums kommuns sida på Facebook

Klagomål inom utbildning

Här kan du lämna synpunkter och klagomål på utbildningsverksamheten i Grums kommun. De ger en möjlighet till förbättring av verksamheten.


Så här går det till:

1. Prata först med klassföreståndare eller personal på skolan eller förskolan. Om du inte tycker att du får hjälp eller svar av dem kan du gå vidare.

2. Prata med rektor eller förskolechef om ditt problem. Om du fortfarande är missnöjd kan du lämna in ett skriftligt klagomål.

3. Du lämnar ditt skriftliga klagomål genom att fylla i formuläret nedan och trycka på "Skicka". Det finns också en blankett att fylla i / hämta under E-tjänsterlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Blanketten kan du lämna eller skicka till kommunstyrelsens sekretariat (Grums kommun, Kommunstyrelsen, 664 80 Grums). Blanketten finns också att hämta hos personalen på din enhet eller hos kundtjänst i kommunhuset.

4. Det skriftliga klagomålet blir allmän handling och diarieförs. Det innebär att vem som helst kan begära att få läsa handlingen. Ibland kan hela eller delar av ett klagomål sekretessbeläggas.

5. Du får bekräftelse på att vi har tagit emot ditt skriftliga klagomål.*

6. Ditt klagomål utreds och vi ser till att du får ett svar när det är färdigt.* 
* bekräftelse och svar kan ej lämnas på anonymt klagomål

 
Observera att detta formulär inte ska användas för anmälan om eller misstanke om att barn far illa. Kontakta individ- och familjeverksamheten (IFO) för mer information om detta på tel. 0555-422 82.

Se information till höger. Fält markerade med * måste fyllas i.






Uppdaterad: 2017-08-29

Relaterad information

Att överklaga till skolväsendets överklagandenämnd

Om du anser att ett beslut i en skolfråga är felaktigt kan du vända dig till skolväsendets överklagandenämnd. Det är en myndighet, vars uppgift är att pröva vissa överklagade beslut som rör elever inom det offentliga skolväsendet. Skolväsendets överklagandenämnd kan ändra ett beslut, upphäva det och avslå en överklagan. Nämndens beslut går inte att överklaga.

Vem kan överklaga?

Det är bara den enskilde eleven, elevens föräldrar, företrädare och i vissa fall vårdnadshavare som får överklaga till nämnden.

Hur ska överklagan se ut?

Överklagan måste vara skriftlig. Tala om vilket beslut du överklagar och vilken ändring du begär. Motivera varför denna ändring är nödvändig. Du kan skicka med intyg, som styrker din åsikt. Ditt namn, adress och telefonnummer ska finnas med.

Överklagan ska undertecknas av den som klagar eller den som är företrädare. Om eleven, som du företräder, är myndig måste du visa upp en fullmakt — ett dokument som talar om att du har rätt att företräda personen.

Ditt dokument ska skickas eller lämnas till kommunstyrelsen i Grums kommun:

Grums kommun

Kommunstyrelsen

664 80 Grums

Om beslutet inte ändras såsom du önskar sänder vi överklagan vidare till skolväsendets överklagandenämnd. För att skolväsendets överklagandenämnd ska kunna ta upp din överklagan måste din skrivelse ha kommit in inom tre (3) veckor från den dag då du fick del av beslutet.

Vilka beslut kan överklagas?

Korrekta och aktuella uppgifter om vilka beslut som kan överklagas och vem som har rätt att överklaga finner du på överklagandenämndens hemsidalänk till annan webbplats.