Fakta om kommunen

Lättläst information
om Grums kommun.

Grums är en modern kommun
med en gammal historia.

Det bor ungefär 9 tusen personer i Grums.
Kommunen ligger vid Vänerns strand.
Borgvik, Värmskog och Liljedal
är några av orterna i kommunen.

Det finns bra kommunikationer till Grums.
Landsväg, järnväg och IT är bra utbyggd.
Det finns också en flygplats nära Grums.

Så här långt är det till olika orter från Grums:

  • Karlstad 25 kilometer
  • Stockholm 310 kilometer
  • Göteborg 220 kilometer
  • Oslo 205 kilometer

Det är nära till arbete

Pappersbruket Billerud Gruvön är den störta
arbetsgivaren i Grums.

Grums kommun är också en stor arbetsgivare.
Många som bor i Grums pendlar till Karlstad.

Tillsammans med Karlstad och Hammarö kommuner
tillhör Grums Värmlands största arbetsmarknadsområde
enligt Arbetsförmedlingen.

Här finns många små företag

I Grums finns det framför allt företag
inom skogsindustrin och verkstadsindustrin.

Här finns också många tjänsteföretag.
I Grums ökar antalet småföretag.
Nyängen är ett område där många nya företag finns.

Vi har många förskolor och skolor

I Grums kommun finns flera förskolor
och skolor.

Årskurserna 4 till 9 går på Jättestenskolan i Grums tätort.
Skolan har en hälsoprofil.

Ungefär 1 av 3 ungdomar i kommunen fortsätter
att studera på universitet och
högskola efter gymnasiet.
Många studerar på Karlstads universitet.

Du kan göra många aktiviteter

Det finns många föreningar i Grums.
Om du är intresserad av sport finns det
idrottshallar, ishall, slalombacke,
konstfrusen is utomhus och motionsspår.

Musik är också viktig i Grums!
Du har säkert hört
talas om att Sven-Ingvars kommer från Grums.
Jazzsångerskan Rigmor Gustafsson är också härifrån.

Här är det nära till naturen I Grums har du
alltid nära till naturen. Här finns sjön Vänern
och flera andra mindre sjöar som
hänger ihop med Vänern.

Gästhamnar, campingplatser, cykelleder och
vandringsleder finns
för att du ska kunna få bra upplevelser i naturen.

Uppdaterad: 2023-07-31