Skicka e-faktura till kommunen

Inköp till offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura, e-faktura. Inköp som görs av Grums kommun ska därmed faktureras med en elektronisk faktura.

Skicka enbart e-faktura till kommunen

Det enda undantaget är avtal som är tecknade innan 1 april 2019 och där vi inte har med något krav på e-faktura. Observera att PDF-fakturor inte klassas som e-faktura och därmed inte är ett godkänt format.

Leverantörer som redan idag e-fakturerar

  • Vårt GLN är följande: 7362120001828
  • Vårt PEPPOL-id är: 0007:2120001827
    Kontakta katarina.karlsson@grums.se för frågor kring anslutning.

Leverantörer som inte e-fakturerar idag

  • Om leverantören inte har ett affärssystem:
    Använd kommunens fakturaportal för att komma igång. Vi erbjuder er möjligheten att kostnadsfritt skicka upp till 100 e-fakturor per år.
    Inexchange.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

  • Om leverantören har ett affärssystem:
    Det finns ofta möjlighet att skapa e-fakturor direkt via ert befintliga affärs-/ekonomisystem. Hör med er systemleverantör. Om leverantören inte redan har en tjänst för att skicka e-fakturor, kontakta då InExchange på 0500-44 63 60 (välj 1 för att komma direkt till en kontaktperson).

    Leverantören kan också gå in på www.inexchange.se för att få reda på hur de enklast kan skicka e-fakturor till oss.

    InExchange har allt från webbregistrering av e-fakturor till lösningar för att skicka e-fakturor direkt från sitt ekonomi-/affärssystem.
Uppdaterad: 2023-05-24

Kontakt

Har du några frågor när det gäller elektronisk fakturering kontakta:

Katarina Karlsson
Redovisningsekonom
0555-421 12 katarina.karlsson@grums.se