E-faktura

Från den 1 april 2019 är det lag på att inköp till offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura. Inköp som görs av Grums kommun ska därmed faktureras med en elektronisk faktura.

Det enda undantaget är avtal som är tecknade innan 1 april 2019 och där vi inte har med något krav på e-faktura. Observera att PDF-fakturor inte klassas som e-faktura och därmed inte är ett godkänt format.

Information till leverantörer

Leverantörer som redan idag e-fakturerar

  • Vårt GLN är följande: 7362120001828
  • Vårt PEPPOL-id är: 0007:2120001827
    Kontakta katarina.karlsson@grums.se för frågor kring anslutning.

Leverantörer som inte e-fakturerar idag

  • Om leverantören inte har ett affärssystem:
    Använd kommunens fakturaportal för att komma igång. Vi erbjuder er möjligheten att kostnadsfritt skicka upp till 100 e-fakturor per år. www.inexchange.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

  • Om leverantören har ett affärssystem:
    Det finns ofta möjlighet att skapa e-fakturor direkt via ert befintliga affärs-/ekonomisystem. Hör med er systemleverantör. Om leverantören inte redan har en tjänst för att skicka e-fakturor, kontakta då InExchange på 0500-44 63 60 (välj 1 för att komma direkt till en kontaktperson).

    Leverantören kan också gå in på www.inexchange.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster för att få reda på hur de enklast kan skicka e-fakturor till oss.

    InExchange har allt från webbregistrering av e-fakturor till lösningar för att skicka e-fakturor direkt från sitt ekonomi-/affärssystem.
Uppdaterad: 2019-10-23

Kontakt

Har du några frågor när det gäller elektronisk fakturering kontakta:

Katarina Karlsson
Redovisningsekonom
0555-421 12 katarina.karlsson@grums.se

Navigera vidare