Barn och utbildning

Lättläst information
om barn
och utbildning.

Förskola

Våra verksamheter är ett stöd för dig som är förälder.
Hos oss får barnen omsorg.
Förskolan ska också vara en plats
där barnen kan lära sig saker
och utvecklas som personer.

Alla föräldrar har rätt till omsorg om sina barn
från det att barnet fyller 1 år till och med 12 år.

Om en förälder är föräldraledig eller arbetslös
har barn som är 1 till 5 år
rätt till förskola 15 timmar i veckan.

Du kan ringa kontaktcenter, med frågor:
0555-420 67

Svenska för invandrare

Om du vill läsa svenska för invandrare, SFI,
ska du kontakta Komvuxansvaret i Grums.
Vi finns på Sveagatan 61 i Grums.
Innan du besöker oss
ska du boka en tid.

Om vi inte svarar kontaktar du oss istället på mejl.

Om du har frågor om SFI kan du kontakta Ulf Borg
Telefon: 0555-422 35
E-post: ulf.borg@grums.se

Om du söker asyl i Sverige och vill läsa SFI
ska du prata med Migrationsverket.

SFI i Karlstad

Du som bor i Grums och har fått uppehållstillstånd
kan läsa i Karlstad
Du ansöker om SFI på Komvuxansvaret

Första torsdagen efter att du gjort din ansökan,
ska du på kartläggningsmöte på
SFI’s vägledningstorg i Karlstad på Vuxenutbildningen.
Det är drop-in klockan 10.30-12.00.

Vid mötet får du mer information om dina SFI-studier.

Om du är flykting
och tillhör arbetsförmedlingens
etableringsprogram
måste du läsa i Karlstad.
Det beror på
att du har andra aktiviteter
via Arbetsförmedlingen
andra halvan av dagen.

SFI-kurser är indelade i fyra olika nivåer,
nivå A, B, C och D.
Vilken nivå du ska börja studera på
beror på vilka kunskaper du har.

De första veckorna på din utbildning
ser vi vilken nivå som passar bäst för dig.

Uppdaterad: 2023-07-31