Trygghetstelefon

Trygghetstelefon är ett komplement inom hemtjänsten för att du ska känna trygghet i din bostad. En biståndshandläggare utreder om du behöver trygghetstelefon.

Trygghetstelefonen går till larmcentralen som är bemannad dygnet runt. Den är inget akutlarm, men ett skydd för att inte någon ska bli liggande längre tid utan hjälp.

Automatisk uppringning

Trygghetstelefonen har en automatisk uppringningsfunktion. När någon trycker på den bärbara eller fasta knappen, ringer den upp automatiskt och den som ringer kan prata med någon utan att lyfta telefonluren. De flesta behov klaras av per telefon. I annat fall skickas personal till den som sökt hjälp.

När trygghetstelefonen inte längre behövs ska den återlämnas till kommunen.

Trygghetstelefon kan beviljas efter ansökan och prövning av våra biståndshandläggare.

Kontaktuppgifter till biståndshandläggare

Uppdaterad: 2020-02-26

Navigera vidare