Trygghetslarm

För att känna trygghet i bostaden kan ett trygghetslarm vara till hjälp. Genom larmet är det möjligt att snabbt få kontakt med personal vid alla tider på dygnet.

Vad är ett trygghetslarm?

Trygghetslarm är ett komplement inom hemtjänsten för att du ska känna trygghet i din bostad. Trygghetslarmet går till larmcentralen som är bemannad dygnet runt. Den är inget akutlarm, men ett skydd för att inte någon ska bli liggande längre tid utan hjälp.

Larmet bärs som ett armband eller halsband och aktiveras med en knapptryckning. Ibland räcker det med telefonkontakt, i annat fall skickas kommunens hemtjänstpersonal till dig.

När trygghetslarmet inte längre behövs ska det återlämnas till kommunen.

Automatisk uppringning

Trygghetslarm har en automatisk uppringningsfunktion. När någon trycker på den bärbara eller fasta knappen, ringer den upp automatiskt och den som ringer kan prata med någon utan att lyfta telefonluren.

Så gör du för att ansöka

För att ansöka om trygghetslarm, vänder du dig till en biståndshandläggare. Handläggarens uppgift är att lyssna på vad du vill ha för hjälp, utreda behov och pröva om du kan få det du ansöker om.

Uppdaterad: 2021-04-26

Se även

Navigera vidare